Endodontologie (wortelkanaalbehandeling)

Wanneer is er sprake van een endodontische behandeling
(wortelkanaalbehandeling)?

In de wortels van tanden en kiezen zit een holle ruimte – ook wel wortelkanaal genoemd. Hierin bevindt zich de zenuw van een tand of kies. Deze zenuw kan o.a.  geïrriteerd raken door tandbederf (cariës), blootliggend tandbeen, of een vulling die te dicht tegen het wortelkanaal aan zit. Hierdoor kan pijn ontstaan bij heel koude- of warme dranken/voedsel. In een verder gevorderd stadium kan er ook pijn ontstaan bij het kauwen, en/of een kloppend gevoel geven in de tand of kies. We spreken dan van een ontstoken zenuw. Een zenuw kan ook ontstoken raken, en zichzelf terugtrekken, of afsterven. In dit geval is er geen pijn, en wordt de ontsteking meestal pas ontdekt op een röntgenfoto. Bij verdenking van een ontstoken zenuw wordt er altijd een röntgenfoto gemaakt, daarop is de ontsteking meestal goed te zien.

De behandeling van een ontstoken zenuw:

Een wortelkanaalbehandeling wordt altijd in 2 fasen uitgevoerd.    De eerste keer wordt de tand of kies verdoofd. Er wordt een opening gemaakt in het midden van de tand of kies, om zo bij het wortelkanaal te kunnen. Met kleine vijltjes (handmatig of mechanisch) wordt het wortelkanaal schoon gevijld tot aan de punt – en hierdoor de zenuw uit de tand of kies gehaald. Ook wordt de tand of kies van binnen goed uitgespoeld en gedesinfecteerd met natriumhypochloride. Vervolgens sluiten we een medicament in en maken we een noodvulling. De tand of kies kan een aantal dagen napijn geven – dit is heel normaal.

U krijgt een vervolgafspraak mee voor over een aantal weken. De ontsteking kan in deze tussentijd tot rust komen. Bij de tweede behandeling is verdoving meestal niet nodig, omdat de zenuw al uit de tand of kies is gehaald. De noodvulling wordt verwijderd, en de tand of kies wordt van binnen nogmaals goed schoon gevijld en gedesinfecteerd. Daarna wordt de tand of kies van binnen goed gedroogd en opgevuld met rubberen stiftjes. Als laatste wordt er een definitieve (composiet)vulling gemaakt, en is de wortelkanaalbehandeling klaar.